FinFreek.ReisMee.nl

Vier maandjes Finland

Het is weer voorbij, mijn vier maanden in Finland! Ik heb echt een supertijd gehad! Het studeren was heel goed te doen, het werd mij niet moeilijk gemaakt maar soms was het wel een beetje saai. Het leukste was om heel veel nieuwe mensen met allemaal verschillende culturen te leren kennen. Het is wel heel jammer om weer afscheid te moeten nemen van al mijn nieuwe vrienden.

Woensdag 12 december kwam mijn moeder met Harry op bezoek. Op de donderdag heb ik Turku city laten zien en op vrijdag was het mijn laatste schooldag en voor mijn bezoek was het op deze dag tijd om een bezoek te brengen aan Helsinki. In het weekend hadden we een heel relaxt cottage bij het merengebied gehuurd! Na twee daagjes uitrusten vertrok op maandag mijn bezoek weer.

Voor mij was het tijd voor het volgende avontuur, mijn trip naar Lapland! Maandag, eind van de middag, vertrok mijn vliegtuig naar Fins Lapland. Ruim een uur later was ik ongeveer 1000 kilometer noordelijker, op de luchthaven van Santa Claus in Rovaniemi op de poolcirkel. In Rovaniemi had ik afgesproken met Jasmin, Melanie en Daniel uit Oostenrijk, hiermee ben ik de rest van de week opgetrokken. 's Avonds heb ik rendier gegeten, best lekker maar niet heel bijzonder en eigenlijk ook het geld niet waard.

Op dinsdag hebben we een bezoek gebracht aan de Santa Claus village. Erg leuk om hier geweest te zijn, maar veel meer als een toeristenattractie is het niet. Ik heb een paar kaarten verstuurd vanuit het postkantoor van Santa Claus en ik ben met de echte Santa Claus himself op de foto gegaan. De foto met Santa Claus hebben we niet gekocht, 30 euro voor een foto is toch een beetje veel.

Eind van de middag zijn we per bus verder gereisd naar onze volgende bestemming, Levi ongeveer 200 kilometer noordelijker. In Levi hadden we een supermooi cottage gehuurd, zie de foto's.

Het meest vreemde in Lapland is het daglicht. In Levi wordt het niet echt licht meer, je ziet een rode gloed van de zonsopgang aan de horizon, wat vrij snel overgaat in de zonsondergang. Het mooiste is als de hele lucht rood gekleurd is! De periode dat er licht was viel me nog mee. Tussen 10 en 11 uur 's ochtends werd het een soort van licht en tussen half 2 en half 3 ‘s middags werd het weer donker.

Woensdag hebben we een op een slee achter een rendier gezeten. Met uitzicht op de kont van een rendier hebben we een tochtje door het bos gemaakt! Alweer een 'tourist rip-off' maar wel echt de moeite waard om te doen in Lapland. Vanaf 3 uur 's middags heb ik nog 3 uurtjes gesnowboard, super om te doen in Lapland!

Donderdag was het weer tijd voor de terugreis naar het warme zuiden van Finland. Eerst met de bus terug naar Rovaniemi en vervolgens met de slaaptrein. De treinreis duurde 14 uur en het mag dan wel slaaptrein heten, maar echt slapen kan je niet met alle herrie die de trein maakt.

Vrijdagmorgen was ik om 8 uur weer terug in Turku, tijd om mijn spullen te pakken en de laatste formaliteiten te regelen. 's Avonds ben ik voor een laatste keer uit geweest en heb ik weer afscheid genomen van mijn vrienden. Het afscheid nemen begon eigenlijk al 1,5 week eerder. Het is heel gek om iedereen, waar je bijna elke dag mee om gaat, gedag te zeggen en te bedenken dat je sommige mensen waarschijnlijk nooit meer zal zien. Een aantal mensen wil ik wel heel graag terug zien, voor mij een goede reden om door Europa te reizen.

Finland wil ik ook zeker terug zien, het is een beetje als een thuis voor mij geworden maar als ik terug kom zal het toch anders zijn omdat alle studenten die ik ken ook weer weg zijn. Vier maanden waren ergens wel kort, van mij had het langer mogen duren. Nu was het niet erg om weg te gaan omdat bijna iedereen weer weg ging.

Zaterdag was het tijd om terug te gaan naar Nederland. Even voor 11 uur heb ik voor de laatste keer mijn kamerdeur dichtgetrokken. Na een trein en busreis was ik in Helsinki op het vliegveld waar om 16.40 (Finse tijd) mijn vliegtuig vertrok. Om 18.10 (Nederlandse tijd) stond ik opeens weer in Nederland. Ik werd opgewacht door mijn ouders, Willem, Chantal en Marieke inclusief een spandoek! Vanaf 9 uur 's Avonds heb ik een gezellig feestje gehad met al mijn vrienden, superleuk om iedereen weer te zien en gezellig te doen!

Deze week moet ik mijn papierwinkel voor alle zaken met betrekking tot Finland bijwerken. In januari ben ik vrij van school en in februari is het voor mij tijd om te starten met mijn stage.

De foto's van het bezoek van mijn moeder en Harry en de foto's van Lapland kan je ook op mijn site vinden. Ook staan er een nog een aantal partyfoto's op. Je kan de foto's vinden door bovenaan de pagina op 'Foto's' te klikken, zo vind je alle fotoseries op mijn site.

Het is erg vreemd om weer terug te zijn in Nederland waar eigenlijk niks veranderd is. Maar ik heb er een superleuke ervaring bij, ik heb vier fantastische maanden in Finland gehad!

Irene

Ik ben trots op je.
Liefs mam

michel

dag Freek,
Om maar meteen met de bekende deur in huis te vallen; heb jij al een stage adres gevonden. Wij zijn vorig jaar een onderneming gestart die zich richt op een aantal facetten van sustainable development en zoeken momenteel versterking. Als je interesse hebt kun je een mailtje sturen naar michel@icentials.com.
(o ja, website icentials.com is vanwege alle drukte nog niet live dus daar hoef je niet naar te zoeken ;o)