FinFreek.ReisMee.nl

Tijd voor de winter

Met de ingang van de wintertijd, vorige week zondag, lijkt de herfst in Finland echt voorbij.Het is tijd voor de winter! De afgelopen dagen is er zo af en toe al wat sneeuw gevallen, de temperatuur hangt rond het nulpunt en tussen 4 en half 5 ‘s middags is het al donker! Dat het zo vroeg donker is, is wel echt wennen, om 6 uur 's avonds heb ik nu het idee dat het 9 of 10 uur 's avonds is. Ik wil er nog eventjes niet aan denken dat het over een maand om 3 uur al donker kan zijn.

Hier in Finland gaat alles goed, de afgelopen dagen heb ik bezoek gehad van Jan en Marieke, mijn broer en zijn vriendin. Vrijdag hebben ze samen een bezoek gebracht aan Helsinki. Op zaterdag zijn ze door de sneeuw naar Turku gekomen, toen mijn vader kwam sneeuwde het ook al. Ik heb zaterdag heel kort mijn kamer en Turku laten zien. 's Avonds zijn we nog even uit geweest. Van zondag t/m woensdag hadden we een cottage gehuurd in het Merengebied, ruim 200 kilometer ten noorden van Helsinki. De reis naar het merengebied was echt heel mooi door het besneeuwde Finse landschap, helaas lag er bij ons huisje geen sneeuw.

Ons huisje met natuurlijk een eigen sauna lag midden in het bos aan een groot meer. Na de sauna moesten we terwijl het vroor natuurlijk wel even een duik in het meer nemen! Het waren weer een paar daagjes echt relaxen. De omgeving was echt heel mooi maar wat moet het toch saai zijn als je daar voor altijd zou wonen. Ik vond het echt weer superleuk om wat van mijn leventje in Finland te laten zien.

Deze middag heb ik Jan en Marieke uitgezwaaid op het vliegveld. Daarna ben ik snel Helsinki in geweest om mijn paspoort af te geven voor de visumaanvraag voor Rusland. Terug in Turku staan me een paar hele drukke weken te wachten. Ik moet eind van deze maand bijna alle verslagen voor school af hebben, dus ik kan fulltime aan de zelfstudie. Vanavond sla ik voor een keertje het uitgaan in de onnela, de vaste spot op woensdagavond, een keertje over.

Volgende week donderdag ga ik alweer op reis. Dit keer een minicruise naar Stockholm ook wel 'the loveboat' genoemd. Het reisje wordt georganiseerd door de 'International Action Club' en deels gesponsord door mijn school. Van Stockholm zal ik waarschijnlijk weinig zien, we gaan gelijk weer terug op de ferry naar Turku. Het idee is om 2x 11 uur te feesten op de ferry. Wat heb ik het toch slecht! Vergeet mijn foto's niet te kijken.

Angela

Hey feestbeest!
Het is hier ook al vroeg donker, maar gelukkig nog niet zo vroeg en ook is het hier nog niet zo koud! :D
Veel plezier in Stockholm, avonturier!
kusje

Annemieke

Nou Freek dat klinkt toch weer goed allemaal daar! Gezellig met je broer en zn vriendin! Nou veel plezier op alweer je volgende reis!
Dikke kus, Annemieke

Marwin

Loveboat? Zelfs Amsterdam is nog niet zo hip. De school sponsort bij jou dus de liefde... Hoor ik daar al 'All you need is love' rinkellen? Omhoog met die voetjes Freek! Veel ijsplezier! kus!

Jan

Hoi Freek,

Fijn om zoveel ervaringen op te doen.
Succes met de trip naar Zweden.
Blijf vooral genieten en o ja af en toe moet je geloof ik ook nog studeren. Probeer daar dan ook maar daarvan wat goeds te maken.

Groeten Pappa

Jan

Freek het was fantastisch zo een weekje finland. Ik ben en blijf jaloers op alle tripjes die je nog voor de boeg hebt... Toch ook veel succes met alle zware studielast.. Ik ben weer veilig terug in NL

Marieke

Ha Freekie,
Ik ben nog lekker aan het nagenieten, verbaas me erover dat het om half 9 al stralend licht is en dat ik het warm heb in een gewone trui (zelfs zonder panty onder mn broek ;-)
Toch zou ik veel liever nog ff een paar daagjes in de Finse kou hebben gezeten...
Succes met alles en tot 22 december!

Marieke

Willem!

Hee Freekie!

Leuk verhaaltje weer hoor en leuke foto's ook hoor.
Ik heb gister ook nog de foto's van Jan en Marieke gezien en daar zaten een paar erg leuke foto's bij, haha :P Succes met je studiedingen en met je tripjes natuurlijk!

groetjes, Willem!

Irene

Hoi Freek,
Klinkt gaaf allemaal. Hier zijn nu ook bijna alle blaadjes van de bomen gewaaid. Storm!!!
Dus als wij er zijn is het meer donker dan licht. Ik hoop op veel sneeuw.
liefs, mama

Harry

Hallo Freek,

Hartstikke gaaf al jouw verhalen, maar nu heb ik een probleem.
Jij beschrijft zo veel leuk’s dat ik het niet meer weet.
Ons weekje in december zal ongetwijfeld te kort zijn, maar ik verheug mij er wel op.
Succes en plezier gewenst,

Harry

Nina

Hee Freekie!
Brr, lekker weertje daar, is t niet? Ik vind het allemaal intressant wat je aan het uitspoken ben, klinkt in ieder geval niet slecht! Hier in NL is het ook koud aan het worden, maar we mogen ons er niet ombekommeren dus muts op en gaan! Ik vind het leuk om te lezen dat het goed met je gaat, als je thuis bent moet je maar eens komen kijken naar mijn nieuwe huiskie in Amsterdam stad! Kus, Ninja nichie

Anne

Hey Freekmans,

dat klinkt als een toffe decembermaand! Dat worden vast gezellige reisjes :)
En in januari gaat de party gewoon lekker door in de sneeuw, maar dan met je Hollandse vriendjes...
Geniet nog maar even flink!

xxx