FinFreek.ReisMee.nl

Sint Petersburg

Afgelopen donderdag begon mijn avontuur naar Rusland. Om 4 uur ‘s ochtends moest ik samen met Tobias (Duitsland), Tim (België) en Martin (Frankrijk) de lijnbus nemen naar Helsinki. Omdat er snachts geen stadsbussen in Turku rijden, moesten we eerst een avondje uit gaan voordat we konden vertrekken. Ik kon mijn reis helemaal fris en uitgerust beginnen!

Om half 8 vertrok de bus van onze reisorganisatie in Helsinki. De grenscontrole verliep redelijk snel, je wordt wel 4 keer gecontroleerd maar na ruim een uur waren we de grens over. Tussen 4 en 5 uur (GMT +3) 's middags kwamen dan eindelijk in de stad aan. Sint Petersburg heeft 5 miljoen inwoners en dit zorgt ervoor dat er overal file staat. Overal in de stad kan je erg grote gebouwen vinden. In de avond stond een city tour op het programma. Na de city tour hadden we geen energie meer om uit te gaan, dus het was tijd om terug naar het hotel te gaan.

Vrijdagmorgen hadden we de tweede city tour, ditmaal bij daglicht. Wel erg vreemd om te ervaren dat het tot 10 uur in de morgen donker is. In de middag zijn we naar het Hermitage museum geweest. Een gigantisch museum met een heel uitgebreide collectie, de moeite waard om een keer te bezoeken. In de avond hadden we een 'Russian Dinner' met natuurlijk stroganoff en wodka! Het uitgaan in de stad is ook een hele ervaring. Op de meest marginale plekken vind je de beste cafés en clubs. De meeste russen zijn redelijk aardig maar toch moet je met ze oppassen.

Zaterdag zijn we 's ochtends naar het Catharine Palace in het stadje Puhskin even buiten Sint Petersburg geweest, alweer de moeite waard. In de middag hebben we de Dostoyevski wandeltocht gemaakt door Sint Petersburg. 's Avonds zijn we naar een balletvoorstelling van het 'zwanenmeer' geweest. Erg leuk en indrukwekkend allemaal.

Sint Petersburg is een erg indrukwekkende stad. Je hebt echt het gevoel dat je buiten Europa bent, maar toch schijnt het de meest Europese stad van Rusland te zijn. De stad is mooi maar er is wel veel vervuiling. Voor wat betreft cultuur is er heel veel te doen in de stad.

Na een bezoek aan de zwarte markt op zondagmorgen begon onze terugreis om 2 uur 's middags Russische tijd. De terugreis verliep iets minder voorspoedig, het duurde bij elkaar 4 uur voordat we de grens over waren. De heenreis zijn we 4 keer gecontroleerd, de terugreis 5 keer. Bij de eerste controle wordt gekeken of je een visum hebt. Bij de tweede controle moet je de bus uit en dan krijg je een stempel in je paspoort, tegelijkertijd wordt de bus binnenstebuiten gekeerd. De derde controle was bij het instappen van de bus, of je de visumstempel in ons paspoort hebt. De vierde controle, nog steeds door de russen, was wederom om de stempel in je paspoort te controleren. De laatste controle wordt gedaan door de Finnen waarbij je weer de bus uit moet.

Door het oponthoud aan de grens misten we de laatste trein naar Turku vanuit Helsinki, hierdoor moesten we nog ruim 2,5 uur in de Bus zitten naar Turku. Uiteindelijk was ik om even over 3 uur ‘s nachts thuis. Maar Sint Petersburg was echt de moeite waard! De foto's kan je ook op de site terugvinden.

De tijd gaat nu echt heel snel, in minder dan twee weken ga ik alweer naar huis. Deze week moet ik de laatste dingen voor school afronden. Het afscheid nemen van iedereen is ook al langzaam begonnen. Op woensdag komt mijn moeder met haar vriend langs. Op donderdag zal ik Turku laten zien en in het weekend gaan we naar het merengebied. Op maandag vlieg ik naar de luchthaven van de Kerstman in Fins Lapland. In Lapland zal ik de kerstman persoonlijk bezoeken, voor cadeauwensen moet je maar eventjes wat laten weten. We hebben ook het plan om een dagje te gaan snowboarden.

Angela

Zo te lezen vermaak jij je nog prima in het hoge Noorden :D
De 22ste gaan we een goed feessie houden :P
Kus

Irene

Hoi Freek,
Morgen mag ik je in mijn armen sluiten! bereid je maar vast voor ;-)
Geweldig die belevenissen. Die reis naar st Petersburg zal je nog lang heugen. Vooral de sfeer. Ik was 17 toen ik de grenscontrole van Oost naar West Berlijn meemaakte. Dat vergeet ik nooit meer.
tot morgen, liefs mam

Annemieke

Nou Freek, het komt zeker dichtbij!
Maar je verveelt je niet hoor ik al. Echt leuk, zo op het laatste moment nog naar Rusland, je moeder op bezoek en ja niet te vergeten school afsluiten ;)
Ik geloof wel dat het jammer is om daar afscheid te nemen van je nieuwe vrienden! Maaar, wij vinden het leuk om je weer te zien en al je verhalen nog een keer te horen. Alle dingen die je meegemaakt hebt!
Ik kan niet wachten ;)

Nou Freek, nog heel erg bedankt voor je smsje op me verjaardag :D

Dikke kus Annemieke!

Harry

Wat een fantastische avonturen maak je weer mee. Steeds als ik jouw verhalen leest vraag ik me af waar je de tijd voor je studie vandaan haalt. Maar heel goed dat je dit beleeft, het zijn belevenissen die je nooit meer vergeet.
Tot morgen, Harry

Jan

hee Freekie,
de laatste weekjes... dan is het alweer voorbij. Daar ga je straks nog regelmatig met weemoed aan terugdenken! geniet er nog even van!