FinFreek.ReisMee.nl

Riga & Tallinn

Vorige week zondag begon dan eindelijk mijn trip naar Riga (Letland) en Tallinn (Estland). In Riga waren we met twaalf mensen, studenten uit Duitsland, Oostenrijk, Italië, België en ik natuurlijk uit Nederland. In Tallinn kwam Manon, ook uit Nederland, er ook nog bij. Ik heb afgelopen week heel veel gelopen. Maar ik heb echt een heerlijk weekje vakantie gehad met heel veel nieuwe indrukken, ik heb weer een aantal mensen beter leren kennen en met iedereen samen was het erg gezellig! Niet iedereen zal snel aan Riga of Tallinn denken bij het maken van een stedentrip, maar het is echt de moeite waard. Ik wil nog wel een keer terugkomen in allebei de steden! In sommige opzichten zijn beide steden heel europees maar op andere momenten zie je duidelijk de Sovjetinvloeden terug. Met z'n allen zijn we tot de conclusie gekomen dat Turku toch wel echt lelijk en saai is, Riga of Tallinn zouden veel mooiere steden zijn om te studeren. Maar met iedereen hier in Turku is het toch gezellig!

Voor de opera in Riga, ik moet er ook tussenstaan alleen ben ik niet zichtbaar :P

Zondagmiddag vertrokken we met de trein vanaf Turku naar Tampere. Met Ryanair vlogen we voor 19 euro naar Riga, de hoofdstad van Letland. De terminal van Ryanair is meer een schuur, ik zou het zou het eigenlijk geen terminal mogen noemen. Maar voor 19 euro mag je niet klagen en de vlucht verliep prima.

Zondagavond laat kwamen we aan in ons hostel. In het hostel werden we gelijk binnen gehaald met gratis bier en vervolgens konden we gelijk door naar een vage discotheek. We hadden gelijk een vage maar gezellige avond en dit was een goed begin van de week.

Op maandag zijn we door Ilse, een Letse exchange student (ze studeert ook in Turku), en een vriendin van haar rondgeleid door Riga. Erg makkelijk om je eigen gratis gids te hebben. Speciaal voor ons was er ook mooi weer mee gebracht, een strak blauwe lucht met een lekker zonnetje maar wel frisjes. De eerste stop was heel belangrijk, voor het ontbijt. Na het ontbijt zijn we de oude stad door geweest, echt alles is supermooi! De oude stad lijkt middeleeuws. In de namiddag zijn we naar een openluchtmuseum een stukje buiten Riga gegaan. 's Avonds gingen we naar de Lido, een heel groot restaurant waar je typisch Lets kan eten.

Dinsdag zijn we met een deel van de groep naar Jurmala, een kustplaats even buiten Riga, geweest. De treinreis zelf was al een belevenis, de treinen zijn nog uit het Sovjettijdperk. Dit betekent erg brede treinen, zeer comfortabele houten bankjes en wat bijgeluiden. Gelukkig reed de trein niet veel harder dan 40 kilometer per uur. In Jurmala zijn we naar het strand geweest en we hebben wat gedronken in een cafeetje. Terug in Riga zijn we de 'Science Building' op geweest, een echt Sovjet gebouw. Toen we vroegen of we naar binnen mochten werd er verteld dat dit niet mogelijk was, maar een paar minuten later kwam er een man naar ons toe die voor wat geld ons wel naar boven wilde laten. Uiteindelijk na wat afdingen zijn we voor de helft van de prijs naar boven gegaan, er staan een paar mooie foto's van op mijn site. De zonsondergang hebben we gezien vanaf de skyline bar op de 26ste verdieping van een hotel. Nadat we gegeten hadden hebben we een erg gezellig avondje gehad in een studentencafe waar je 2 euro voor 1 liter bier betaalde.

De woensdag was lekker rustig, we hebben nog wat site-seeing gedaan en om 17.00u vertrok onze bus naar Tallinn. Vijf uur later stonden we in Tallinn, dit was toch net zoals in Riga best onwerkelijk. In Tallinn hadden we ook een prima hostel wel met iets minder sfeer.

Op donderdag hebben we echt de toerist uitgehangen, we zijn door de stad gegaan en we hebben overal foto's van gemaakt. Tallinn is ook erg mooi en doet alweer in de oude stad middeleeuws aan. 's Avonds hebben we gegeten in een middeleeuws restaurant, de 'Olde Hansa'. Ondanks dat het eten uit de middeleeuwen kwam smaakte het toch verrassend goed en ook het honingbier, kruidenbier en kaneelbier. De avond eindigde in een cafeetje.

Vrijdag ben ik overdag met een deel van de groep naar een kasteel, een park en het strand geweest. In het kasteel was een museum, dus alweer tijd om cultureel te doen! Vrijdagmiddag vertrok een deel van de groep alweer terug, met het overige deel hebben we een bar in een hotel bezocht. Dit keer een bar op de 24ste verdieping, Lounge24.

De zaterdag was rustig omdat iedereen moe was. Het belangrijkste onderdeel van deze dag was voor sommigen onder ons het checken van de alcoholprijzen en het kopen van alcohol. Speciaal voor de Finnen hebben ze handige dozen met bijvoorbeeld 10 flessen wodka gemaakt. Om 16.45u vertrok onze ferry naar Helsinki. Op de ferry kwam ik gelijk weer de altijd gezellige (niet dus) dronken Finnen tegen. Een groot deel van de mensen op de ferry heeft een steekkarretje bij zich volgeladen met alcohol, volgens mij een directe rede voor de populariteit van de ferry's tussen Tallinn en Helsinki. Voor 15 euro en 3 uur varen mag je niet klagen.

Terug komen in Finland is redelijk gek na zo'n lekker weekje vakantie maar het voelt wel vertrouwd. De donkere dagen zijn wel begonnen, dit is wel echt wennen. Het is nu, door de wintertijd, om vijf uur ‘s middags alweer donker. Op dit moment is het in Finland een beetje grauw herfstweer gelukkig met weinig regen, maar ik hoop dat het snel echt kouder en lekker winter wordt.

Terug zijn in Finland betekend voor mij nu ook dat ik hard voor school aan de slag moet. Ik kan deze hele week vol plannen met schoolwerk en waarschijnlijk volgende week ook. Ja, ik moet dus ook nog echt wat doen voor school hier! Ondertussen maken we wel nog tijd vrij om tripjes te plannen. Komend weekend komen Jan en Marieke waarmee ik naar het merengebied ga. Op 15 november ga ik op een 'cruise' naar Stockholm en direct weer terug met de internationale studenten vereniging, 24 uur feesten op een boot inclusief eten voor 17 euro! Vanmiddag hebben we bij elkaar gezeten om onze plannen voor een reis naar lapland en de noordkaap te bespreken, waarschijnlijk ga ik rond 19 november met 8 andere studenten naar het echte hoge noorden. En tot slot ga ik van 6 t/m 9 december naar Sint Petersburg in Rusland. Tussendoor moet ik dus echt hard voor school aan de slag!

Vergeet niet om de foto's van Riga en Tallinn te bekijken, je hebt wel wat tijd nodig want het zijn vrij veel foto's. Als je het na alle foto's op mijn site nog niet zat ben dan kan je op deze sitenog meer foto's vinden.

Willem!

Heee broertje!

Echt heel leuk om je stukje te lezen. Ben nu ook echt wel benieuwd naar Riga en Talinn. Blijf vooral nog zo doorgaan met feesten en dingen zien. Maar volgens mij gaat dat wel goed komen met nog al die tripjes in het verschiet. Veel plezier met alles. En ik vond het leuk om je net even te spreken aan de telefoon, ook al was het maar kort.

Ciao ciao groetjes,

Willem!

Tinus

Heya Freek! Goed om te zien dat je zo af en toe nog een weekje kan relaxen. Nouja, relaxen... Sightseeing - bier drinken - sightseeing - bierdrinken, toerist spelen is natuurlijk weer een vak appart. :P

Nu ik een aantal van je verslagen heb gelezen klinkt zo'n tripje Turku als een onwijs coole ervaring, ik begin nu te twijfelen of ik niet eens in het buitenland moet gaan stagelopen! Jaloeeers..

Jan

Hoi Freek,

Fijn om te lezen dat je naast het studeren gelukkig ook aan wat anders denkt.
Blijf vooral genieten en veel plezier in het merengebied en je verdere tripjes.

Groeten Pappa

Jan (broertje)

Wat een leventje zeg! zeer relaxed! Krijg ook weer helemaal zin zoiets te doen! gelukkig kan ik koment weekend een beetje vakantie bij je vieren. Ik zag dat het gaat sneeuwen zaterdag.... koud!
tot zaterdag!

ouwe oom Marc

Hou wel in de gaten dat ik je in de gaten hou, Jan

ook al ben ik in Canada. In ieder geval veel pleizier!.

Annemieke

Leuk leuk leuk om weer een nieuw berichtje te lezen over je avontuur in het verre wegse landje! Je reisje beviel je wel hoor ik al. Héél cultureel hoor! ;)
Ik ga een andere keer je foto's bekijken, want ik moet nu naar school!
Kuskus! Annemieke

Irene

Hoi Freek,
Wat een belevenissen, zeg. Gaaf om van die bijzondere steden te bezoeken. Je hebt het nog harstikke druk de komende 2 maanden.
Geniet ervan! liefs, mam

leen

freek als ik zo je verhalen lees ,krijg ik de indruk dat je voor barman aan het leren ben(geintje) het is leuk om te lezen wat je daar meemaakt/en zie.
geniet ervan
groeten van leen bakker

Soessie

Hoi Freek,
Klinkt goed allemaal dat Finland. Ik ben blij dat je het naar je zin hebt. Veel plezier nog de komende tijd en sterkte met de studie. Kus.

chantal

Hoii Hoii Freek!!

Wat een lang verhaal zeg! En vooral: wat een hoop foto's!:O Maar leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Klinkt allemaal erg gezellig! Ik moest wel lachen over wat mijn vader had geschreven!;) Ik wist niet dat hij je verhalen ook zo goed volgt!:D

Hier gaat alles prima! Zaterdag vieren leo en ik onze housewarmingsparty, jammer dat je er niet bij kan zijn. Als je terug in Nederland bent moet je maar eens langs komen!
En ik heb voor onze vakantie een skipak gekregen van mn pa! Hijs zó hip!:D Lichtblauw met wit...je zal uhm tijdens de vakantie wel zien! Met zo'n skipak lijkt het net alsof ik echt kan skieen...hoop ik!:D

Nog veel plezier daarzo en groetjes aan Jan en Marieke!!!

Liefs, Chantal!

henk

dat cafee en bar ook altijd? zijn er n btje lekkere chicka's up there?