FinFreek.ReisMee.nl

Nog drie weekjes

Mijn mooietijd in Finlandzit er alweer bijna op, nog een kleine 3 weken en ik ben weer terug in Nederland. Op dit moment geeft dat een redelijk dubbel gevoel. Het gaat lastig worden om hier in Finland afscheid te nemen van alles en iedereen. Het is gek dat ik sommige mensen waarmee ik nu bijna dagelijks omga misschien wel nooit meer zie. Maar het is heerlijk om weer naar huis te gaan en alle bekenden terug te zien. Als ik terug ben in Nederland heb ik ook een goed excuus om te reizen, mijn nieuwe vrienden opzoeken.

Afgelopen week heeft het weer een aantal keer gesneeuwd. Supermooi om alles wit te zien en als er sneeuw ligt is het iets minder donker buiten! De winter bevalt mij wel! In Nederland is iedereen nog druk bezig met Sinterklaas, hier in Finland is de kersttijd begonnen. De eerste 'christmasparties' begonnen al twee weken geleden. Inmiddels is ook heel veel versiert op straat en in de winkels. De Finnen kunnen ook niet zonder glugy (een soort glühwein). De eerste glugy party heb ik ook al gehad, midden in de nacht midden op straat in de sneeuw bij -6 glugy drinken met heel veel gezellige mensen om je heen. Erg gezellig allemaal!

Ik ben bijna klaar met school. Afgelopen week heb ik aardig hard moeten werken voor wat verslagen en mijn examen Fins. Het Fins examen heb ik gehaald maar dit wil niet zeggen dat ik een heel gesprek in het Fins kan voeren, die taal is echt te moeilijk. Deze week heb ik nog een examen en ik moet nog wat verslagen afronden, de week erna heb ik alleen nog een presentatie op het programma staan.

Aankomende donderdag ga ik naar Sint Petersburg. Ik zie er al naar uit om van een boze Rus met een grote sovjetpet een stempel in mijn paspoort te krijgen. Ik ga samen met een Duitser, een Belg en een Fransman met een studentenreisorganisatie mee. Inmiddels weet ik uit de verhalen en helaas ook uit eigen ervaring dat we goed moeten oppassen bij de russen. Maar toch heb ik heel veel zin in om Sint Petersburg te bezoeken!

Ik wil iedereen nog een keertje bedanken voor alle reacties, erg leuk dat zoveel mensen mijn weblog lezen!

Marieke

Ha Freek!
Tja het schiet al aardig op he... wel supergaaf dat je er zo van hebt genoten! En gefeliciteerd met het halen van je Finse examen, ik doe het je niet na!
Heb je de Finnen trouwens nog je Sinterklaaspop laten zien, en uitgelegd over die gekke feesttraditie van ons?
Veel plezier in Sint Petersburg en succes met de laatste afronddingetjes op school!
Groetjes Marieke

Marwin

Spieken in het boekje 'hoe en wat in het Fins' :) echt leuk dat je nu ook Fins verbaal/non-verbaal een beetje door hebt! Veel plezier de laatste weekjes, die Russen zijn vast een kop kleiner Freek: je kan ze vast wel hebben! Groetjes!

Irene

Knap gedaan, Fins leren. Ik kan er niks van maken.
Leuk, die sneeuw en christmas party's. Ik kijk ernaar uit! Pas op voor boze Russen. Over twee weekjes zijn wij bij jou.
Liefs, mam

Willem en Chantal

Hoii hoii Freekje!!!

Lekker dat je bijna klaar bent met je schoolwerk! Goed dat je het finse examen hebt gehaald...we doen het je niet na!;) Geniet de laatste 3 weekjes nog maar flink en we kijken al naar je feestje uit!:D

Tot over 3 weekjes!

liefs, Willem en Chantal!

ps. Je zal wel veel af moeten reizen om al je nieuwe vrienden weer op te zoeken! Zo te horen zijn het er een hoop!:D

Jan

Hoi Freek,

Dat is doorzetten.
Toch fins examen. Proficiat!
Dus blijf vooral genieten.

Groeten pappa (ik heb begrepen dat dit ook de finse spelling is)

Thijs

Mooi om je verhalen te lezen en om dan te bedenken dat iedereen op een ander plekje zit op onze blauwe bol. Succes met het laatste beetje school!
En dan komt er straks nog meer sneeuwpret. Dat reizen komt wel weer goed.
Misschien hebben de Russen ook wel een zwak voor alcohol...

Jan

Hee freekie,
Geniet van je laatste weekjes, zal wel een beetje een weemoedig gevoel zijn dat afscheid nemen van zo een tijdje in een ander land met andere mensen. Dat wordt een reisverslaving...
groetjes Jan

Oma en Opa

Hallo Freek,
De laatste loodjes! Het spreekwoord zegt 'die wegen het zwaarst!" Uit je verslagen blijkt dat je verblijf in Finland een toch wel enerverende ervaring is! En afscheid nemen en dat voel je goed aan is niet altijd makkelijk! De Fransen hebben daar een mooi spreekwoord voor dat in de nederlanse vertaling luidt:
"afscheid is een beetje sterven" Geniet van de komende weken. Bezoek de Hermitage in Sint Petersburg 1 Bijzonder benieuwd naar je ervaring daar.
Hou het heel! En succes met de afronding van je stage!

Hart.groeten van oma/opa Apperloo

Annemieke

Heey Freek!
Leuk leuk leuk allemaal om te lezen! De 22ste is natuurlijk niet zo heel ver weg meer, maar je hebt nog drie weken de tijd om heerlijk te genieten in de sneeuw en je kunt nog heel veel feestjes af!
Ik hoop dat je het de 22ste in Nederland heel erg naar je zin hebt. Ik kom pas de 30ste terug in Nederland, na een heerlijk weekje sneeuw en ik hoop je daarna natuurlijk weer een keer te zien om gezellig bij te praten!
Hier gaat het leventje ook lekker door en mijn verjaardag komt nu wel heel dicht bij. Jammer dat je er niet was op mijn feest, want je hebt echt wat gemist hoor!

Goed dat je het examen Fins hebt gehaald, ik vind het maar knap. Gefeliciteerd! :D Dat is toch geen taal joh! ;) Heel veel succes met al je schooldingentjes die je nog af moet ronden en heel veel plezier in Sint Petersburg!

Nou Freek, dikke kus en tot over een maandje!
Xxx Annemieke