FinFreek.ReisMee.nl

De tijd vliegt

Nog een maandje en dan ga ik alweer terug naar Nederland. Vervelend om terug te gaan vind ik het niet maar ik weet nu al dat ik Finland wel heel erg ga missen. Het voelt alsof ik volgende week alweer naar huis ga, maar gelukkig duurt het nog net iets langer.

Inmiddels komt de temperatuur overdag nauwelijks boven het nulpunt. Deze week had ik nog erg veel last vast van de korte dagen. Vanaf half 9 tot 4 uur is het licht. Dit zorgt ervoor dat je om 4 uur ‘s middags het idee hebt dat je moet eten en om 8 uur 's avonds heb je het gevoel dat je naar bed moet. En als het dan uiteindelijk bedtijd is, ben ik over mijn slaap heen en ik kan danniet zo goed meer in slaap komen.

Voor de mensen die denken dat ik hier alleen maar aan het feesten ben, moet ik toch vertellen dat ik de afgelopen weken regelmatig vanaf 's ochtends tot 's avonds aan school heb zitten werken. Soms wordt dit ook wel een beetje saai, maar gelukkig was het donderdag tijd om op mijn minicruise naar Stockholm te gaan.

Donderdagavond vertrokken we om 9 uur met de ferry vanaf Turku met ongeveer 45 exchange students van mijn school. Na wat inkopen in de tax free shop kon het feest beginnen. Voor de Finse alcoholisten verkopen ze heel handige dozen met blikjes bier erin, €18,50 voor 24 blikjes Heineken of nog slechter Fins bier. Dit lijktmisschienerg duur voornederlandersmaar ik kanvertellen dat hethier echt een koopje is. In Finland zelf betaal je het dubbele en dan heb je nog geen Heineken. Nadat we in een café weggestuurd werden omdat we onze eigen drank dronken zijn we verder gaan feesten in onze hutten en daarna zijn we naar de discotheek gegaan. De volgende morgen kwamen we heel vroeg in Stockholm aan en daar was mijn hut nog steeds net zo saai als in Turku, van Stockholm heb ik niet veel gezien maar ik kan wel vertellen dat mijn bed beter was als dat hier in Turku. Vrijdagmiddag was het tijd om in de sauna en het bubbelbad te gaan. Als afsluiting mochten we ons helemaal vol (vr)eten in het buffetrestaurant. Na 23 uurtjes op de ferry waren we weer terug in Turku. Met dit mooie reisje heb ik ook mijn laatst benodigde 'marking' voor mijn vak 'Get Finternational' behaald, dus dit vak kan ik nu ook afsluiten. De foto's volgen nog, al dan niet gecensureerd.

Komende twee weken zal ik weer verder gaan met hard voor school werken, dit aangezien ik eind november de meeste vakken afsluit.

De decembermaand wordt erg druk maar erg leuk. Ik kan alvast een korte opsomming maken van wat er allemaal te wachten staat. Van 6 tot en met 9 december ga ik naar Sint Petersburg in Rusland, van 12 tot en met 17 december zijn mijn moeder en Harry op bezoek en op 17 december vlieg ik naar Fins Lapland. In Lapland ga ik op bezoek bij de kerstman en ik ga een dagje snowboarden. De week in Lapland zal ik niet veel licht zien omdat het dan 24 uur per dag 'nacht' is. Op vrijdagmorgen 21 december kom ik weer terug in Turku. En op 22 december vlieg ik alweer terug naar Nederland.

Willem!

Heee broertje!!

Ook hier schiet de tijd al weer op. Voor mijn gevoel ben je nog geen eens zo lang weg, maar eind december komt er toch al weer snel aan. Geniet nog maar lekker van je laatse maandje en drink nog maar een paar een lekker fins of russisch biertje.

Groetjes uit het land van Sinterklaas

Joni

Snowboarden in het donker?
Klinkt erg apart!

Jan

Hoi Freek,

Blijf vooral genieten van het finse leven. Ja de tijd vliegt.
Als Nederlander ben je vast een welkome gast in St. Petersburg, nu Dick Advocaat met Zenith St.Petersburg voetbalkampioen is geworden.
Sinterklaas is gisteren zelfs zonder waterskies ook in Boskoop gearriveerd. Zijn stoomboot maakte zo'n lawaai dat ik zelfs thus werd opgevrolijkt met z'n herrie.
Snowborden bij kunstlicht lijkt me en heel aparte erv aring.
Voor je het weet is het eind december.

Groeten mede namens Lia, Pappa

Irene

Hoi Freek,
Je bedje thuis is heel erg lekker, maar ga voor die tijd nog maar even van alles genieten.
Ik zal wat pepernoten voor je bewaren.
liefs, mam

Soessie

Hoi Freek,
Ik vind dat je je heel knap aangepast hebt, petje af. Nog een fijne tijd het laatste eindje, je hebt nog veel leuke dingen in petto zeg.

Lisanne

Klinkt allemaal goed :D, wat een reizen... doe je goed hoor, nu het noorden, volgend jaar het zuiden waar het de hele dag licht is? slapen kunnen we altijd nog toch?
Tot snel dan maar weer, wat vliegt de tijd!
Liefs, Lisanne

Annemieke

Freek je krijgt het nog druk! Maar het klinkt allemaal heel gezellig en leuk! Wat een feestbeest ben jij man! :) Lijkt mij ook niet echt handig als je alleen maar inhet donker leeft!
Wel jammer dat je er op me verjaardag niet bij kan zijn! Nou nog heel veel plezier! :)
Kusjess Annemieke!

Timothy

Ik heb nog een verlanglijstje voor de kerstman, kan je die misschien gelijk even meenemen :p

groetjes Timothy

Hanneke

Hoi Freek, een vol programma! Licht (en dus gebrek aan licht) heeft een bijzondere invloed op mensen. Allemaal boekenwijsheid want ik heb de wintertijd in het hoge noorden nooit meegemaakt, wel ontroerende en spannende verhalen over gelezen....
Veel plezier de komende tijd,
groetjes van Hanneke

leen en sofie

Beste Freek
gisteren was willem en chantal op bezoek sinds chantal op der eigen zit wordt dit steeds minder ,ik heb de verhalen van de love boot gehoord volgens mij praat je nu fins als je wat zegt je moet maar denken weer een ervaring rijker.het ziet er druk voor je uit maar geniet van al dat moois
groeten leen en sofie