FinFreek.ReisMee.nl

Mijn Finse leventje!

Het is alweer eventjes geleden dat ik een stukje op mijn weblog heb geschreven. Op dit moment is het redelijk rustig maar toch ben ik druk met van alles en nog wat. Het schoolleventje met verslagen maken is begonnen, maar het wordt me niet moeilijk gemaakt. Inmiddels komt hier de winter er al aan, het is nog steeds herfst maar voor morgen wordt de eerste sneeuw in zuid Finland voorspeld. In noord Finland is ondertussen al sneeuw gevallen!

De herfst is hier erg mooi. Als Nederlander verwacht je regen, wind en storm maar hier in Finland wordt je getrakteerd op veel zon en strak blauwe luchten. Op de foto's van Naantali is dit mooie herfstweer goed te zien!

Mijn Finse leventje is nu nog redelijk rustig maar er komt nog een drukke tijd aan. De afgelopen twee weken is er niet zoveel bijzonders gebeurd, ik ben gewoon naar school geweest, zo af en toe uitgaan en wat activiteiten voor het vak 'Get Finternational' van de 'International Action Club'.

Op school wordt het de 'exchange students' niet erg moeilijk gemaakt en ik heb ook het idee dat voor de Finse studenten het niveau een beetje lager ligt als in Nederland. Voor de Finnen is het wel moeilijk om toegelaten te worden tot een hogeschool of universiteit, voor elke opleiding moet een toelatingsexamen worden gedaan. Bij de studie die ik hier in Finland melden zich ongeveer 200 studenten per jaar aan, hiervan worden ongeveer 20 studenten toegelaten. Tegelijkertijd worden de 'exchange students' met open armen binnen gehaald zonder verdere eisen. Nog een verschil met Nederland is dat in Finland het hoger onderwijs gratis is maar iedereen krijgt toch ook collegegeld.
Mijn rooster bestaat op dit moment uit 4 lessen per week, maar ik start wel om 8.15u op maandagmorgen en mijn week is op vrijdag om 16.00u pas afgelopen. Hiernaast heb ik nog 4 vakken die ik via internet volg, dit komt er op neer dat ik een verslag of een aantal kleinere opdrachten moet maken. De lessen die ik volg hebben niet zoveel met mijn Nederlandse opleiding te maken, er is wel één 'vak' speciaal voor mij gecreëerd. Voor dit 'vak' moet ik een dik boek met planningstheorieën van een aantal bekende geografen en stedenbouwkundigen lezen, vervolgens moet ik hierover een examen maken. En mijn vak 'Get Finternational' mag natuurlijk ook niet vergeten worden. Ik mag dus echt niet klagen, het wordt mij niet moeilijk gemaakt. Alleen het Fins is heel moeilijk.

Twee weken geleden ben ik naar het kustplaatsje Naantali geweest, een mooi dorpje met allemaal houten huisjes. Het weer was schitterend dus we hebben ook een terrasje uitgeprobeerd! 's Avonds kregen alle studenten van mijn school gratis toegang bij een ijshockeywedstrijd. IJshockey is de nummer één sport in Finland en het is echt leek om te zien.

Afgelopen zondag had ik een activiteit van de 'International Action Club'. We begonnen ‘s middags met een wandeling over een eiland in de Turku area, de dag werd afgesloten met een saunaparty. Het hutje met de sauna lag heel mooi aan zee, met uizicht op het meest geïndustrialiseerde gebied in Finland, een olieraffinaderij en een marinebasis. Prachtig die Finse Natuur! De sauna-ervaring was wel erg leuk! Het was een houtgestookte sauna en ter afkoeling moesten we de zee in. Als ik later groot ben wil ik thuis ook wel een sauna.

Gisteravond had ik weer een activiteit van mijn vak 'Get Finternational'. De avond had het thema 'Language Cafe' met de bedoeling om iets van een andere taal te leren. Als Nederlanders gingen we allemaal aan de Nederlandse tafel zitten, toch leuk om je eigen taal te leren! We hebben het niet heel uitgebreid over de taal gehad maar meer over alle clichés van Nederland en hoe vreemd sommige dingen in Nederland in elkaar steken. Inmiddels heb ik al 8 van de benodigde 10 markings voor het vak 'Get Finternational' binnen, toch een best leuke en makkelijke manier om een paar studiepunten bij elkaar te krijgen.

Ik begin me hier in Finland wel te irriteren aan het alcoholgebruik. Alcohol is voor veel dingen in Finland een oorzaak en voor veel mensen ook een oplossing. Finnen schamen zich ook niet als ze een alcoholprobleem hebben, het wordt misschien ook niet als probleem gezien. De alcohol is onbetaalbaar maar toch kan je op elk moment van de dag mensen onder invloed tegen komen. De leeftijd speelt hierbij ook geen rol. De manier waarop de mensen hier dronken zijn heb ik ook voordat ik naar Finland ging niet meegemaakt, het is eigenlijk gewoon heel zielig! De overheid voert wel een vrij confronterende anti alcoholcampagne, een afbeelding hiervan is te zien tussen mijn Foto's. Maar tegelijkertijd heeft de Finse overheid de monopolie op drankverkoop en door de ontzettend hoge belastingen moet hiermee wel heel veel winst gemaakt worden door de overheid.

Dit weekend komt mijn vader met zijn vriendin op bezoek. Ze hebben een huisje in de archipel gehuurd en natuurlijk, hoe kan het ook anders in Finland, met sauna. Waarschijnlijk zit ik dus ergens in de Archipel dit weekend.
Vanaf volgend weekend begint een drukke periode. In mijn herfstvakantie, op zondag 21 oktober vliegen we vanaf Tampere in Finland, voor minder dan twintig euro, naar Riga de hoofdstad van Letland. Op de woensdag reizen we vanaf Riga naar Tallin de hoofdstad van Estland, vanaf Tallin reizen we op de zaterdag met de ferry terug naar Helsinki in Finland. We gaan met ruim tien mensen op reis! Er komt dus een lekker weekje aan!

Begin november komt mijn broer met zijn vriendin langs, het idee is om dan af te reizen naar het merengebied in Finland!

Ondertussen ben ik, samen met een paar anderen, ook de mogelijkheden om naar Lapland te gaan aan het bekijken. Als je vier maanden in Finland bent moet je toch eigenlijk Lapland wel gezien hebben. Op dit moment is het plan om in de derde week van november naar het hoge noorden te gaan.

Begin december staat een korte trip naar St Petersburg ook op de planning maar dit is nog niet concreet afgesproken.

Ik heb genoeg om naar uit te kijken en voor ik het weet zijn mijn vier maanden in Finland weer voorbij en dan kom ik terug in Nederland waar niks veranderd is!

Angela

Hey Freek,
leuk om weer een van je spannede verhalen uit Finland te lezen. Zo te zien vermaak je je daar prima. Hier in Nederland is school een stuk drukker... :(
Tot snel
Kusje Angela

Annemieke

Heey Freaky ;)

Ik had al een tijd niks meer gelezen, maar dit maakt het weer goed hoor! Leuk wat je daar allemaal doet en wat je allemaal nog van plan bent. Op school gaat het daar dus ook wel goed hoor ik. Bijna vakantie en gezellig bezoek bij jou in het "verwegse". Ik ga nog even je foto's bekijken want die zullen wel weer zijn aangevuld!

Kus kus Annemieke

Irene

Hoi Freek,
Het wordt je dus niet moeilijk gemaakt. Ik vind dat je dat wel verdient hebt. Leuke plannen heb je, hoor.
Zou ik ook wel allemaal mee willen maken.
Ik ben toch blij dat je kritisch naar dat alcoholgebruik kijkt; heeft mijn opvoeding toch nog iets geholpen :-).
Dus gedogen is zo slecht nog niet.....eigen verantwoordelijkheid heet dat toch?
Fijn weekend, kom op tijd uit de sauna.
liefs mam

Jan

Hee Freek,
Klinkt alsof je echt lekker je draai en je leventje in Finland gevonden hebt. lekker is dat, ik vond het in ieder geval leuk om echt ff ergens anders te wonen! Geniet van alle reisjes die er nog bij komen, ik ben benieuwt hoe het bij je is! Veel plezier ook dit weekend met die paapaa en tot over 2 weekjes!
groetjes Jan

Maris

Eeey Freek!

Egt mega van die sneeuw :P. En dan die gave foto's niet te vergeten, als ik nou niet naar school hoefde zou k t wel weten. Veel plezier met al je uitjes en hoop snel weer wat te horen.

Kus Mrissie

Danny

Hey freekie nou in Nederland hebben we gelukkig ook al een paar dagen mooi herfst weer maar gelukkig nog geen sneeuw:P.
Nou blij dat jij het niet zo druk en moeilijk hebt ik heb alleen maar leraren met stress hoe ze voor december hun vak af moeten krijgen mja hoort bij het einde van je opleiding zeggen ze dan hehe.
Ben wel jalours op al je mooie reisjes zeg je ziet echt super veel mooie dingen.
En kanloos dronken zijn doe jij natuurlijk gelukkig nooit hehe nja niet iedere dag dan hahaha
veel plezier nog

Soessie

Weer een mooi verhaal Freek: zet 'm op! Liefs, Soessie.